Opvoeden, opleiden en
opgroeien doe je samen

Deelsessies

1. Ontwikkelen is leren, leren is ontwikkelen! De kracht van zorg en onderwijs, gecombineerd in de leergroep 3-6 jaar.
In de leergroep 3-6 jaar krijgen kinderen op dezelfde dag in hetzelfde lokaal onderwijsmomenten en zorgactiviteiten aangeboden. Centraal staan de hulpvraag vanuit het gezin en de individuele ontwikkeling van het kind. Heeft een kind gedragsproblemen of ontwikkelingsachterstand, dan krijgt het in het begin veel zorgmomenten en nog geen onderwijs. Ontwikkelt het kind, dan worden zorgmomenten minder en neemt onderwijs toe. Samen met het gezin wordt hiervoor een plan met doelen opgesteld.
Door drs. Hanneke van Noppen, gedragswetenschapper/orthopedagoog Cardea Jeugdzorg & Carmen van Tienen, leerkracht Parkschool

2. Alert4you: Twee jaar verder! Ervaringen uit de praktijk

Aansluitend op het project Alert4you, coacht een pedagogisch medewerker van Cardea Jeugdzorg sinds twee jaar de pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Op de groepen worden de medewerkers ondersteund en gecoacht in het observeren en vroegsignaleren van risico kinderen, verbeteren van het pedagogisch klimaat en de gespreksvoering en communicatie met ouders. Wat kunnen we leren van de opgedane ervaringen? Aan de hand van een casus en interviews met betrokkennen besteden we aandacht aan de werkzame factoren, valkuilen en ontwikkelpunten van deze succesvolle samenwerkingspraktijk tussen de jeugdzorg en kinderopvang.
Door drs. Femke Tijsma, gedragswetenschapper/psycholoog Cardea Jeugdzorg & Jacqueline Kraakman, coach, Alert4you, pedagogisch medewerker Cardea Jeugdzorg

3. Niet praten, maar doen!

PMTO, een oudertraining voor ouders met kinderen tussen 4-12 jaar. Het programma richt zich op het versterken van effectieve opvoedingsvaardigheden van de ouders, middels het oefenen in de bijeenkomsten en het uitproberen in hun thuissituatie. De trainer zoekt daarnaast verbinding in de samenwerking tussen ouders, leerkracht en trainer, om zo het gedrag van het kind nog sterker positief te beïnvloeden.
Door Marna Ouwehand, PMTO-trainer, landelijk opleider en supervisor PMTO, Cardea Jeugdzorg & Drs. Ella Tacq, gedragswetenschapper en supervisor PMTO, Cardea Jeugdzorg

4. Keuzemenu Jeugdgezondheidszorg: de ontwikkelingsopgave van het kind staat centraal
Op interactieve wijze gaan we aan de slag met hoe je samen met ouders tot een taxatie kunt komen van wat kinderen nodig hebben voor een gezonde en veilige ontwikkeling. De ontwikkelingsbehoefte van het kind staat centraal, wat hebben ouders nodig om hun kind hierin te voorzien en hoe kan de omgeving daarbij ondersteunen? Dit is onderdeel van een innovatieproces in de Jeugdgezondheidszorg en Centra voor Jeugd en Gezin.
Door Nathalie Leeuwenburgh, stafarts Jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar, GGD Hollands Midden & Marjanne Bontje, projectleider en onderzoeker van het project Samen opletten, Academische Werkplaats Jeugd NZH

5. Stelselwijzigingen als kans! Ontmoeten, vertrouwen en verbinden
Goede bedoelingen hebben geleid tot steeds meer procedures en protocollen. Zowel binnen de jeugdzorg als binnen het onderwijs. Passend Onderwijs en de Decentralisatie van de jeugdzorg moeten nieuwe impulsen geven. Voor de jongeren en voor de professionals.
Het succes is afhankelijk van de professionals. De leerkracht, de hulpverlener, de medisch specialist en ook de bestuurder. Wat kan jij persoonlijk bijdragen aan nieuw elan? Hoe kun je je eigen gedrag veranderen en je waarden behouden? Zodat je onderwijs- en jeugdzorgpartners helpt de kansen te benutten! En samen de talenten, mogelijkheden en wensen van kinderen (en hun gezinssysteem) centraal te stellen? Met de eigen kracht van de betrokkenen en hun sociale omgeving als basis?
Door drs. Robbin Haaijer, managing partner, Van Beekveld & Terpstra & drs. Fieke Raaijmakers, senior adviseur, Van Beekveld & Terpstra

6. Screenen op globale ontwikkelingsachterstand met behulp van het Van Wiechenschema in de JGZ: kan het, mag het of moet het?
Na het volgen van deze sessie bent u op de hoogte van de meest recente studies naar de validiteit van het Van Wiechenschema als instrument om kinderen met een ontwikkelingsachterstand tijdig op te sporen op het consultatiebureau. Tevens weet u in hoeverre deze vorm van vroegtijdige opsporing voldoet aan de criteria die aan een screeningsprogramma gesteld moeten worden
Door dr. Paul Verkerk, teamleider, TNO & Prof. dr. Anne Marie Oudesluys-Murphy, hoogleraar Sociale Pediatrie, LUMC



7. Preventie van het Shaken Baby Syndroom
Hoe is het in de USA gelukt om het aantal Shaken Baby’s met 47% te reduceren? Achtergrondinformatie over onderzoek naar het SBS.
Door dr. Bregje van Sleuwen, senior onderzoeker en bioloog TNO, Child Health, Leiden & dr. Monique L’Hoir, senior onderzoeker, klinisch pedagoog en psychotherapeut TNO, Child Health, Leiden

8. Positive Behavior Support (PBS)
PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. De aanpak omvat interventies voor alle kinderen en specifieke interventies voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten en Noorwegen heeft aangetoond dat PBS positieve effecten heeft op de leerprestaties en het welbevinden van kinderen en leerkrachten. Kinderen voelen zich veiliger, gedragen zich sociaal vaardiger en vertonen minder probleemgedrag.
Tijdens de deelsessie maken deelnemers kennis met PBS: de principes, de aanpak en de opbrengsten.
Door drs. Mirjam Moons, teamleider/orthopedagoog, cluster 4, Ambulante Educatieve Dienst (AED)


9. Vroegsignalering met observatielijsten Peuterpraat en de overdracht ervan
In deze deelsessie wordt aandacht besteed aan:

  • observatielijsten gericht op de signalering van problemen in de communicatie, gedrag en motoriek
  • interventies na de signalering
  • overdracht van gegevens

Door Margriet van Engen, ambulant begeleider AED (vroegsignalering en begeleiding VVE) & Tine Bruijne, teamleider cluster 2 AED

10. Spraak- en taalproblemen in beeld

Aan de hand van videobeelden uit de praktijk wordt aandacht besteed aan de signalering van spraak- en taalproblemen bij jonge kinderen.
Door Maaike Preijde, logopediste, AED (vroegsignalering en begeleiding VVE) & Alie Segaar, ambulant begeleider, AED (vroegsignalering en begeleiding VVE)


11. Kinderen met een etiket

Steeds meer kinderen worden gediagnosticeerd als ADHD, ASS, ODD etc.. Hoe kunnen we als opvoeder/hulpverlener het kind nog blijven zien vanuit zijn mogelijkheden en aansluiten bij de gezonde ontwikkeling? In ‘Kunst In Contact met Kinderen’ (KICK) wordt in groepsverband (Cluster IV) met beeldende middelen: verhalen, tekenen en boetseren, gewerkt aan veiligheid, zelfvertrouwen, en sociale competenties. In deze workshop komen theorie en praktijk tot ervaring.
Door drs. Thea Giesen-Huijg,orthopedagoog/gz-psycholoog, ZZP’er bij o.a. Hogeschool Leiden en Raphael Stichting (VGZ) en Speciaal Onderwijs


12. Preventieve ondersteuning van kinderen van gescheiden ouders

Hoe succesvol is preventieve ondersteuning van kinderen van gescheiden ouders? Ervaringen met CODIP (Children of Divorce Intervention Program) in Nederland.
Door dr. Mariska Klein Velderman, senior onderzoeker, TNO Child Health (co-auteurs: dr. F.D. Pannebakker, dr. M.S. de Wolff, & drs. A.P.G. Cloostermans)

Naar schatting kan één op de honderd kinderen tussen de drie en de acht jaar worden aangeduid als risicokind. Het gaat om kinderen met een ontwikkelingsachterstand op het gebied van taal, motoriek, cognitieve of sociale vaardigheden. Bij deze groep verloopt de ontwikkeling anders dan bij de meeste kinderen. Vroegtijdige signalering van een risicovolle ontwikkeling is cruciaal voor een gezonde ontwikkeling op termijn. Daarom hebben P.I. school de brug (REC4), Cardea Jeugdzorg, Hogeschool Leiden, GGZ Kinderen & Jeugd Rivierduinen,de GGD, TNO Jeugd & Gezondheid en Stichting Speciaal Onderwijs Leiden hun krachten gebundeld in Stichting Jorik. De Stichting zet zich in voor het ontwikkelen, verbreden en bevorderen van expertise bij de zorg aan jonge risicokinderen. Meer weten? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stichting Jorik, contactpersoon is Erica Dijksterhuis, (071-5281010). Of kijk op www.stichtingjorik.nl.